klik di sini , terima kasih

PEMINAT SETIA!

Wednesday 8 June 2011

cara-cara memasak meggie kari bujang

ujan lebat membuat kan perut aku kelaparan .... adeiiiiii ...!!! makan je ko faizal oiii ... tekak aku perut aku so , lantak la aku nak makan ke tak nak .. tapi yg pelik nye aku teringin makan megi .. makanan bujang time aku dok asrama time study dulu .. nak megi tom yam tapi yang ade megi kari .. bedal je laaa ... da teringin sangat da nie ..

jadi alang alang aku nak masak megi kari nie meyh aku ajar care care dan bahan bahan yang di perlukan untuk menghasilkan sepinggan megi kari "bujang" nie ..

nak masak megi kari bujang nie yang paling penting korang mesti ade megi perisa kari laa .. kalau tak de g cari mane mane kedai yang terpilih .. then baru la korang sediakan bahan bahan untuk menyedap kan lagi megi korang tu ..

bahan bahan :
- sebungkus megi kari yang di beli di kedai
- bawang kecik/besar
- cili padi
- sebiji telur
- air 3 gelas

cara cara menyediakan :
- basuh cili padi kemudian hiris halus dan jangan lupe hiris jugak bawang ikut suke korang
- jerang air selama seminit .. pastikan api dapur dibuka habis besar bagi menyepatkan air yang di jerang itu cepat masak ..
- sambil jerang air masukan bawang dan cili yang telah di hiris tadi ..
- jika lihat air sudah menggelegak boleh la korang masuk kan megi dan perencah nye sekali dan jangan lupe sebiji telur tadi ..
- cukup dua minit matikan api bagi mengelakan kuah megi korang kering ..
- selepas itu boleh la di hidang..

gambar sebagai paparan :
- sebiji bawang dan beberapa cili padi -

- sebiji telur ayam -

- sebungkus megi kari bujang -

- siap sepinggang hidangan megi bujang-


hidangan pon sudah siap jadi aku mau makan dulu .. 

tips : pastikan makan cepat lepas dihidang bagi mengelakan megi menjadi kembang 

selamat menjamu selera semua .... bismillah .........




No comments: